تغییرات قصه هیچ ربطی به مدیریت شبکه سه ندارد/ احتمال ساخت فصل دوم «زوج یا فرد»/ آقازاده واقعی کیست؟
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۵۲۶۳۲
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا؛ این نشست با حضور هدایت هاشمی، مرجانه گلچین، ناهید مسلمی، سپند امیرسلیمانی، مهران رجبی، امیر عباس پیام مهران مهام، علیرضا نجفزاده، روشن روان برگزار شد.
مهران مهام در آغاز این نشست گفت: بسیار تجربه خوبی است وقتی مردم راضی از اثری که تولید کردهای، راضی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت : هیچ سریالی در تلویزیون برای فصل دوم یا سوم ساخته نشده و اقبال و استقبال مردم است که باعث میشود تا به فصلهای بعدی فکر شود. ما ساخت فصل دوم زوج یا فرد را قول نمیدهیم اما به آن فکر میکنیم.
مهام افزود : تغییرات هیچ ربطی به مدیریت شبکه سه ندارد. شبکه سه امسال در تعطیلات ماهواره را شکست داد و مدیریت شبکه سه باعث شد تا واژه درست آقازاده در این سریال نمود پیدا کند. شبکه سه امسال بدترین آیتم پخش سریال را داشت ولی با این حال سریال موفق به جذب مخاطب شد.
وی گفت: بدون یوسف تیموری و مهران غفوریان این سریال ساخته نمیشد و این شرط گروه ما بود.
امیر عباس پیام در ادامه کلام مهام گفت: وقتی نگارش را شروع کردیم قصه یکی از موضوعات روز بود و بدون اینکه به حرفهایی که مدنظر داشتیم لطمهای بخورد توانستیم این سریال را بسازیم و در این اتفاق مهران مهام بسیار تاثیرگذار بود و بدون اینکه جلب توجه کند و کمتر کسی متوجه تغییرات شود فیلمنامه را با تغییر مسیری کوچک نوشتیم و ساخته شد.
وی افزود: با توجه به مسائل و معضلاتی که داریم سراغ موضوعات مورد نظر رفتیم. من از روز اول که واژه ژن خوب و آقازاده را شنیدم حرص خوردم تا الان که این سریال را نوشتیم. ما خواستیم یادآوری کنیم که آقازاده واقعی کیست و نوعی بازیابی روی واژه ها و معنای واقعی آنها داشته باشیم.
مهام گفت: ما از رسانه ملی پول میگیریم و فیلم میسازیم اما به هیچ وجه این سریال سفارشی نبوده و همه چیز از ذهن نویسندههای اثر به روی کاغذ آمده و نوشته شده است.
مهدی روشن روان هم در گفته خود از تجربه مدیرت در سازمان گفت و افزود : با توجه به سابقه مدیریتی که دارم، فکر میکردم خیلی از بخشهایی که نوشتیم پخش نمیشود اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و سریال پخش شد.
هدایت هاشمی بازیگر اصلی این فیلم در ادامه گفت: من تابحال با مهران غفوریان، یوسف تیموری و مرجانه گلچین همکاری نداشتم اما تجربه همکاری در کنار این بازیگران برایم اتفاق خوشایندی بود و آن چیز که از بازخوردها دیده میشود میتوان فهمید که مردم سریال را دوست داشتند.
وی با اشاره به حوادث اخیری که در زمینه بالای طبیعی به وجود آمده است گفت: همانطور که هموطنانی از ما داغدار شدند عدهای در نوروز اتفاقات خوب برایشان افتاد و وقتی ما وظیفه ساخت یک سریال شاد نوروزی را بر عهده میگیریم باید به آن عمل کنیم و من امروز تماسی داشتم از مردم سیل زده که به من گفته شد ما امروز در کمپ هستیم در این وضعیت وحشتناک با دیدن سریال زوج یا فرد مصیبتهای اتفاق افتادهمان را فراموش می کردیم.
علیرضا نجف زاده کارگردان این سریال گفت: من سالها پیش با ناهید مسلمی کار کردم اما نمی دانستم که شیدا خلیق دختر مسلمی است وقتی می خواستیم برای نقش دختر بازیگر انتخاب کنیم به او گفتم خلیق جزو افراد کاندید است آنجا تازه متوجه شدم که مسلمی و خلیق رابطه مادر و دختری دارند. به طور کلی نسبتها در انتخاب بازیگران هیچ نقشی نداشته.
نجف زاده در ادامه درباره باکس نوروز و ماه رمضان المپیک است و همه شبکه ها سعی دارند سربلند بیرون بیایند. ما سعی کردیم ترکیبی از باتجربه ها بیاوریم. اگر ما نتوانستیم استفاده بهینه داشته باشیم خب باید الان جواب پس می دادیم ولی ما بازخورد خوبی گرفتیم.
مرجانه گلچین نیز در این نشست بیان کرد: بازیگر منتظر اتفاق خوب است در 10 سالی که طنز کار کردم مردم مرا در کاراکتر های کمدی بیشتر دوست دارند اما من پتانسیل کار در پروژه های درام و تراژدی را دارم ازاین رو مدت هاست تلاش می کنم درکارهای طنز و تراژدی خوب ظاهر شوم.
سپند امیر سلیمانی هم درباره نقدی که به حضور برخی بازیگران در این سریال شده بود بیان داشت: سالها پیش که ما تازه وارد حیطه بازیگری شده بودیم از مهران مهام پرسیدند چرا این همه بازیگر جوان و غیر معروف در کارهایت استفاده می کنید؟ حالا هم می گویند چرا اینقدر از بازیگران مشهوراستفاده می کنی؟
خبرنگار: علی ناصری
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: نشست خبری شبکه سه مهران مهام مرجانه گلچین زوج یا فرد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۵۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریانهای فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریانهای فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفولتر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریانها صحنه آینده جهان اسلام را میسنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط داردبطحایی گفت: باید به نکتهای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی میگفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل میشود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام استوی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه میشوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست میخورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه میشود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهدوی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص میکند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی